بعثت شیعه ز آغاز غدیر است و حراست
بعثت سوم او واقعه ی عاشوراست
پدر شیعه علی، مادر شیعه زهراست
شیعه جان و تنش از آب و گل کرببلاست
*****************************
ای سینه ی مجروح ما مجروح طول غیبتت خورشید مکه کی رسد صبح طلوع نهضتت
در بعثت جدت همه چشم انتظار بعثتت
بت های عالم بشکند با دست عزم و همتت
******************************
به
گزارش فارس، زرداری در پیامی به کنفرانس "گرامیداشت بانوی نور، حضرت فاطمه
زهرا (س)" که در لندن برگزار شد، مشکلات زنان و ایجاد شکاف بین مذاهب
گوناگون را دغدغه مهم عصر حاضر دانست.
شیعیان
نیشابور، در زمان امامت امام کاظم(ع) جمع شده و شخصی به نام محمّد بن علی
نیشابوری ـ معروف به ابوجعفر خراسانی ـ را انتخاب کردند تا به مدینه برود و
حقوق شرعی و هدایای شیعیان آن سامان را خدمت امام هفتم(ع) تقدیم کند.
تا تو را گم نکنم بین کویر ای باران
دست خالیِ مرا نیز بگیر ای باران
من زمین گیرم و وصف تو مرا ممکن نیست
کلماتم کلماتی ست حقیر ای باران
یاد کرد از دل ما رحمت تو زود به زود
یاد کردیم تو را دیر به دیر ای باران
نام تو در دل ما بود و هدایت نشدیم
مهربانی کن و نادیده بگیر ای باران
ما نمردیم که توهین به تو و نام تو شد
ما که از نسل غدیریم ، غدیر ای باران
پسر حضرت دریا ! دل مارا دریاب
ما یتیمیم و اسیریم و فقیر ای باران
سامرا قسمت چشمان عطش خیزم کن
تا تماشا کنمت یک دل سیر ای باران
نمایندگان مردم غیور مشهد در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، جناب آقایان نصرالله پژمانفر، محمدحسین حسینزادهبحرینی، جواد کریمیقدوسی، سیدهاشم بنیهاشمی و امیرحسین قاضیزاده.
ادامه مطلب ...سماللهالرحمنالرحیم
فرزندان و برادران عزیز
با همه مضمون نامه شما موافقم و از شما و همفکرانتان در حوزه و
دانشگاه میخواهم که این ایدهها را تا لحظه عملی شدن و ثمر دادن،
هر چند دراز مدت، تعقیب کنید. نه مأیوس و نه شتابزده، اما باید این
راه را که راه شکوفائی و خلاقیت است به هر قیمت پیمود.
اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمىخورد. «الْعِلْمُ هُوَ الْحِجابُ الْاکْبَرْ» هرچه انباشته تر بشود علم، حتى توحید که بالاترین علم است، انباشته بشود در مغز انسان و قلب انسان، انسان را اگر مُهذَّب نباشد، از خداى تبارک و تعالى دورتر مىکند
تا اصلاح نکنید نفوس خودتان را، از خودتان شروع نکنید و خودتان را تهذیب نکنید، شما نمىتوانید دیگران را تهذیب کنید. آدمى که خودش آدم صحیحى نیست نمىتواند دیگران را تصحیح کند؛ هرچه هم بگوید فایده ندارد. کوشش کنند علمایى که الآن در حوزهها هستند؛ در هر حوزهاى از حوزههاى اسلامى که این جوانها که با یک فطرت سالم مىآیند، بعد از ده، بیست سال با یک فطرت فاسد بیرون نروند. تهذیب لازم است؛ هم در شما و هم در شما. البته همه، همه ملت و همه انسانها باید مهذَّب بشوند. لکن تاجر اگر مهذَّب نشد، کارش یک کار گرانفروشى و نمىدانم اینهاست که وقتى همهاش را روى هم بگذارند فسادش زیاد است، اما یک نفر این قدرها فساد ندارد.
اما عالِم اگر فاسد بشود، یک شهر را، یک مملکت را به فساد مىکشد، چه عالِم دانشگاه باشد و چه عالِم فیضیه، فرقى نمىکند. ان شاء اللَّه خداوند تبارک و تعالى، این قدمى را که
شما عزیزان برداشتید و آن وحدت بین شما و دانشگاه و شما و روحانیون، این قدم را مبارک کند و توجه به این داشته باشید که حالا که شما نزدیک به هم دارید مىشوید، نقشههایى که براى جدا کردن شما از هم است، بیشتر به کار مىافتد ..
صحیفه امام، ج13، ص: 421
1- اَلنّاسُ فِى الدُّنیا بِالاَْموالِ وَ فِى الآخِرَةِ بِالاَْعمالِ
اعتبار مردم در دنیا به مال است و در آخرت به عمل.
(بحارالأنوار، ج 78، ص 368، ح3)
خُسْر است، در خسران است، در زیان است. کوشش کنید که تربیت بشوید و تزکیه بشوید قبل از اینکه تعلیم و تعلم باشد. کوشش کنید که همدوش با درس خواندن و تعلیم، تربیت باشد که او مقدّم است به حسب رتبه بر تعلیم و بر تلاوت آیات و بر تعلیم کتاب و حکمت. تربیت معلّم باید بکنید؛ یعنى معلّمینى تربیت بشوند که این معلمین علاوه بر اینکه آگاهى بر همه علومى که مورد احتیاج انسان است و مورد احتیاج بشر، چه در دنیا و چه در آخرت هست، علاوه بر این و مقدم بر این، تزکیه در کار باشد، تصفیه نفس در کار باشد، والّا تربیتهاى شما و تعلیمهاى شما بدون تزکیه و بدون اینکه تصفیه نفس بشود، براى بشر اگر ضرر نیاورد، نفع نخواهد آورد بلکه ضرر دارد. تمام این ضررهایى که بشر مىبیند، تمام این خسرانهایى که بشر در این سیّاره مىبیند، از دست همین عالِمهایى هستند که تخصص را دارند، لکن تربیت را ندارند ما اگر تزکیه داشتیم و تربیت اسلامى شده بودیم و خداى تبارک و تعالى ولىّ ما بود، و ولىّ ما طاغوت نبود، این نقصهایى که در اطراف کشورمان و همینطور در اطراف جهان هست، این نقصها نبود، این اختلافات نبود، همه اختلافاتى که پیدا مىشود الّا فقط یکى که آن اختلاف مابین حق و باطل است، تمام اختلافاتى که پیدا مىشود براى این است که ما تربیت نشدیم و ما تزکیه نشدیم. بزرگترین دشمنى که ما داریم عبارت از خودمان است اعْدى عَدُّوِکَ (1) آن نفسى است که در بین جنبه (2) خودِ شما هست. خود انسان، دشمن بزرگ خود انسان است. اگر تربیت نشود، اگر تزکیه نشود، انسان را هم خود انسان به تباهى مىکشد و به ظلمتها وارد مىکند و آخرش ظلمت بزرگ است که آن جهنم است.
ما اگر خودمان را تربیت بکنیم مشکلاتمان همه رفع مىشود. همه مشکلات از این است که ما تربیت نشدهایم. یک تربیت الهى و تحت بیرق اسلام در نیامدیم. به حسب واقع، همه این کشمکشهایى که شما ملاحظه مىکنید، همه این کارشکنیهایى که براى ملت ما هست، همه اینها براى این است که تربیت نیست در کار، تزکیه نیست در کار، فقط یا جهالت است و یا علمى که از جهالت
__________________________________________________
(1)- «دشمن ترین دشمنِ تو».
(2)- سینه.
صحیفه امام، ج13، ص: 508