عماد مشهدی

پنجره ای رو به شهرم مشهد

عماد مشهدی

پنجره ای رو به شهرم مشهد

وعده الهی - رشد منفی جمعیت - کنترل جمعیت ؟؟؟

 چندی ست خبری می شنویم مبنی بر رشد منفی جمعیت در ایران . این امر علل مختلفی می تواند داشته باشد . که یکی ازآنها مسائل اقتصادی و معیشتی خانوار است که دغدغه جلوگیری از باروری و موالید را بوجود آورده . حال در این فرصت مروری می کنم بر آیاتی از قرآن کریم و ضمانت الهی که شاید تلنگری باشد بر ما که با دغدغه های واهی از امر خطیر و الهی موالید امتناع نکنیم .البته در این آیات شریفه تذکرات مفید دیگری نهفته است که امید است مطالعه و بهره گیرید .

 

آیات 30 و 31 سوره اسرا :

إِنَّ رَبَّکَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَآءُ وَیَقْدِرُ إِنَّهُ کَانَ بِعِبَادِهِ خَبِیراً بَصِیراً (30 اسرا )

همانا پروردگارت براى هر کس بخواهد، روزى را گشاده یا تنگ مى‏سازد، همانا او نسبت به بندگانش آگاه و بیناست.

وَلَا تَقْتُلُواْ أَوْلَدَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْئاً کَبِیراً (31 اسرا )

فرزندان خود را از بیم تنگدستى نکشید. این ما هستیم که آنان و شما را روزى مى‏دهیم. یقیناً کشتن آنان گناهى است بزرگ!

 

در قرآن بطور گسترده درباره‏ى رزق و روزى، بحث شده است. برخى از نکاتِ آن آیات عبارت است از:
الف: رزق هر جنبنده‏اى بر عهده خداست«مامن‏دابّةٍفى‏الارض‏الاّعلى‏اللّه‏رزقها»(1)
ب: سرچشمه‏ى روزى، در آسمان است « و فى السماء رزقکم»(2)
ج: اگر همه‏ى مردم رزق گسترده داشته باشند، فساد گسترش مى‏یابد. «و لو بَسط اللّه الرّزق لعباده لَبَغوا فى الارض»(3)
د: مردم باید تلاش کنند و به دنبال رزق بروند. «فابتغوا عنداللّه الرّزق»(4)
ه: تقوا از عوامل گشایش و موجب توسعه در رزق است. «و مَن یَتّقِ اللّه یَجعل له مَخرجا و یرزقه من حیث لایَحتسِب»(5)
حضرت على‏علیه السلام مى‏فرماید: «قَدّر الأرزاق فکثّرها و قلّلها و قسّمها على الضیق و السّعة فعدل فیها لیبتلى مَن اراد بمیسورها و معسورها و لیختبر بذلک الشّکر و الصبر مِن غنیّها و فقیرها»(6) خداوند، روزى مردم را با کم و زیاد کردن، تقدیر کرد تا هر که را بخواهد در تنگناها و گشایش‏ها بیازماید و غنى و فقیر را با شکر و صبرى که از خود بروز مى‏دهد، امتحان و گزینش کند.

«املاق» به معناى فقر و تنگدستى است. شاید ریشه‏ى آن «مَلَق» باشد، چون فقیر اهل تملّق مى‏شود.
این آیه، سیماى نابسامان اقتصاد دوران جاهلیّت را نشان مى‏دهد. امروز هم که دنیا به خاطر نگرانى از افزایش جمعیّت و کمبودهاى اقتصادى، سقط جنین را مجاز مى‏داند، گرفتار نوعى جاهلیّت شده است.
خداوند در آیه 151 سوره‏ى انعام، کشتن فرزندان را به خاطر فقر مى‏داند، «لا تقتلوا اولادکم من املاقٍ» ولى در این آیه، کشتن را به خاطر ترس از فقر مى‏شمرد، «خشیة املاق» در آنجا در مورد فقر مى‏فرماید: «نحن نرزقکم و ایّاهم» ما زندگى شما و فرزندانتان را تأمین مى‏کنیم، در اینجا در مورد ترس از فقر مى‏فرماید: «نحن نرزقهم و ایّاکم» رزق بچه‏هایتان و خودتان با ماست. چون هیجانِ ترس بیشتر است، خداوند اوّل اولاد را بیمه مى‏کند، سپس خود انسان را، تا هیجان کاهش یابد.(7) شاید سرّ این تفاوت در این باشد که چون گرسنگى الآن است و ترس از فقر براى آینده، لذا در صورت اوّل مى‏فرماید: ما هم اکنون خود شما و فرزندانتان را رزق مى‏دهیم، ولى در مورد ترس از آینده مى‏فرماید: نگران نباشید ما فرزندانتان و خودتان را روزى مى‏دهیم.

نکاتی که از آیات فوق می توان استنباط کرد :

1-      کمى و زیادى رزق به دست خداست. «یبسط الرّزق لمَن یشاء و یقدر»

2-      وسعت یا تنگى رزق، از شئون ربوبیّت خدا وبراى رشد و تربیت انسان‏هاست. «اِنّ ربّک یبسط الرزق... ویقدر»

3-      خواست خداوند بر اساس بصیرت و آگاهى اوست. «لمن یشاء ... خبیراً بصیراً»

4-       از ترس فقرِ خود، بخل نورزید و براى نفى فقر دیگران تمام اموال خود را یکجا نبخشید، که روزى بدست خداست و فقر برخى حکیمانه است. «لاتجعل یدک... اِنّ ربّک یبسط الرزق»

5-      کودک، حقّ حیات دارد و والدین نباید این حق را از او بگیرند. «لاتقتلوا اولادکم»

6-      فقر و تهیدستى حتّى در قوى‏ترین عواطف انسانى تأثیرگذار است. «لا تقتلوا اولادکم خشیة املاق»

7-       ترس از ضرر وزیان وفقر، مجوّز گناه و نادیده گرفتن حقوق دیگران نیست. «لا تقتلوا اولادکم خشیة املاق»

8-      اگر امنیّت روانى وایمان نباشد، نه فقط فقر که ترس از فقر نیز سبب آدم‏کشى مى‏شود. «لاتقتلوا... خشیة املاق»

9-       توجّه به ضمانت الهى، مانع گناه است. «لا تقتلوا... نحن نرزقهم»

10-   ایمان و توکّل را از یاد نبرید. «نحن نرزقهم»

11-   خداوند از پدر ومادر مهربان‏تر است، به او سوءظنّ نبرید. «نحن نرزقهم»

12-   رزق به دست خداست و زیادى نفرات و جمعیّت بى‏اثر است، پس فرزند عامل فقر نیست. «نحن نرزقهم و ایّاکم»

13-   گاهى رزق وروزى ما در سایه‏ى روزى فرزندان است. «نرزقهم و ایّاکم»

14-    فرزندکشى و سقط جنین، گناه و جنایت است، چه پسر باشد، چه دختر. «لاتقتلوا اولادکم... خطاً کبیرا»

15-    گناهان یکسان نیستند، گناهان صغیره و کبیره داریم. «خطاً کبیراً»

پاورقی :

(1) هود، 6.
(2) ذاریات، 22.
(3) شورى، 27.
(4)عنکبوت، 17.
(5)طلاق، 2
(6) نهج‏البلاغه، خطبه 91   

(7) تفاسیر فى ظلال‏القرآن و فرقان.

(8) تفسیر نور حجه الاسلام قرائتی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد